Wednesday 16 November 2011

ello~~~~~

hidup di bumi..hanya satu planet yang dianugerahkan tuhan..diantara sembilan planet..untuk manusia berjalan dan sujud kepada-Nya...manusia, hambanya yang lemah..dan sentiasa hanyut dalam godaan dunia....sempurna segalanya namun...tiada cahaya dihati....mampukah untuk mereka berjalan di cahaya-Nya..sekalipun peringatan ini untukku.....
Salam semua....ingin ku perkenalkan diri...aku seorang lelaki...tinggiku 178cm..dan aku minat untuk melukis...aku dari keluarga sederhana namun kami bahagia..aku dilahirkan di barat tapi kini menetap di timur..aku mempunyai sebelas adik beradik dan aku yang kesembilan..ayahku seorang bekas polis dan ibuku seorang suri rumah..tuhan sentiasa memanjangkan umur kedua - dua orang tuaku..alhamdulilah,,ku panjangkan rasa syukur ini kepada tuhan yang maha esa...dan aku bersyukur dengan setiap nikmat yang ku rasakan setiap kali mataku terbuka...dapat melihat kejadian ciptaan tuhan didunia..dapat membuat segala yang ku inginkan..dengan tubuh yang sihat kurniaan tuhan yang maha kaya..walaupun di dunia ini ada manusia yang tidak sempurna..bahkan dibunuh disaat masih janin...

Aku kini menuntut di UPSI @ Universiti Pendidikan Sultan Idris...salah satu institusi pendidikan terulung di Malaysia..hidupku penuh dengan ranjau berduri..aku tidak kisah lahir dalam keluarga sederhana..kerana bagiku..tuhan telah menetapkan setiap perjalanan hidupku saat ku masih lagi dalam rahim ibuku..segalanya bermula di Kampar,Perak dimana tempat ku dilahirkan..aku mula mendapat ilmu disana dan ayahku beralih tugas pula ke Kota Bharu..iaitu satu pendalaman di Gopeng...disini, aku hanya sempat untuk belajar sampai darjah 4..kerana ayahku telah sampai umur persaraannya sebagai anggota polis dan kami berpindah ke timur iaitu di Kuala Terengganu..zaman kanak - kanakku banyak di Kota Bharu..dan jika ku diberikan kesempatan..akan ku pergi disana sekali lagi..satu tempat yang dipenuhi dengan lombong,ladang getah dan pokok kelapa sawit..namun mempunyai masyarakat yang harmoni..bagiku..ia adalah perkampunganku..

Pada awal 2001..ayahku secara rasminya ditukarkan ke Kuala Terengganu untuk menghabiskan perkhidmatannya disini...kehidupanku yang sentiasa berpindah....kadang - kadang membuatkan diriku sukar untuk berkawan...hanya lukisanku menjadi temanku...adakalanya...mmm....disini, di timur semenanjung malaysia..aku mendapat ilmu dan pengetahuan..walaupun ada pada saat - saat sukar...keluargaku yang sederhana ini sukar untuk menanggung pelajaranku kerana adik - beradikku yang ramai..hidup dalam kesederhaan sangat - sangat menguji diriku sebagai manusia...kerana hari ini..baru kusedar manusia sanggup buat apa sahaja untuk mendapatkan keseronokan terutama remaja sepertiku disaat itu..ada manusia yang masih lagi dapat berjalan dilorong yang terang..tetapi ramai yang berjalan dilorong yang gelap....ku bersyukur keluargaku menjaga diriku dan tidak membiarkan aku hanyut seperti mereka.....di Kuala Terengganu..aku bersekolah dari darjah lima hingga tingkatan enam..satu perjalanan untuk mendapatkan ilmu serta pengetahuan dan menjadi manusia berjaya seperti hari ini..yang kurasakan sukar...aku bukanlah manusia yang dianugerahkan dengan kepandaian namun ku masih mampu dan terus..untuk menempuh setiap dugaan didalam ruang keilmuan..walaupun pada umurku 19 tahun..aku masih lagi menaiki basikal ke sekolah sejauh 3km..aku rasakan itulah saat aku mula belajar menjadi manusia...dan aku merasakan kesempurnaan bukanlah sebahagian dariku....aku berbasikal setiap hari...berjalan ditepi pantai..melihat manusia - manusia lain dengan kesempurnaan masing - masing ke sekolah..tetapi...itu tidak sedikit pun membuatkan ku tidak kesekolah...sebaliknya penat lelahku berbaloi untuk membuatkan ku berada disini..hari  ini di UPSI...berbanding dengan kawan - kawanku yang mempunyai kesempurnaan dalam kehidupan......
keputusan STPMku tidaklah bagus namun ku masih berpeluang untuk membuat rayuan ke-2 dan alhamdulilah..aku berjaya atas sokong keluargaku...
segala yang aku inginkan..untuk mendapat kesempurnaanku..ku akan usahakan sendiri....
minatku hanya pada melukis dan hobiku adalah mendengar lagu...
dari genre old skool..rock,punk rock dan sekarang k-pop..
aku menganggap diriku sebagai sebuah dinding..dipenuhi dengan warna - warna yang melukis perjalananku...dan lagu - laguku sebagai penghias latar belakang dinding itu...
sekian untukku bercerita tentang kehidupanku..moga berjumpa  lagi......^___^


 

2 comments: